quinta-feira, 3 de dezembro de 2015


Produção de material didático-pedagógico desenvolvido nas escolas José Lins do Rêgo e Burity (bolsistas e alunos) no período de Julho a Novembro de 2015.
HANDOUTS, FOTOS, TESTES, PRODUÇÕES DOS ALUNOS E BOLSISTAS, EXECÍCIOS E CARTILHAS DAS TURMAS DO 2° ANO “E” DA ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO MÉDIO ESCRITOR JOSÉ LINS DO RÊGO.

PRODUÇÕES DIDÁTICAS FEITAS PELOS BOLSISTAS:
Fotos do material utilizado na aula sobre Animals vs. Olympians ministrada pelas bolsistas Thaís Alves e Rayssa Pê:












 















 

























Fotos do material utilizado na aula sobre Food Balance ministrada pelos bolsistas Rayssa Pê e Edilson Teixeira, e as produções dos alunos:
 













 















PRODUÇÕES DIDÁTTICAS FEITAS PELOS ALUNOS


 



























Fotos do material utilizado na aula sobre DSTs/STIs AIDS ministrada pelos bolsistas Rayssa Pê e Edilson Teixeira, e as produções dos alunos:
 











































 















Hand out utilizado na aula sobre “A mulher e a prática de esportes masculinizados pela sociedade” ministrada pela bolsista Thaís Alves:

E.E.E.F.M. ESCRITOR JOSÉ LINS DO RÊGO

PROFESSORA: ANA MARIA ALVES
ALUNO: _____________________________________________________________

1.      In the London 2012 Olympics, Sarah Menezes became the first Brazilian woman to win gold in Judo.

S A R A H  M E N E Z E S

Country                                            Birth date
 Brazil                                 March 26, 1990. BELA VISTA.
      Height                            Weight                               Gender
  154 cm / 5’1’                  48 kg / 106 Ibs                        Female

a.       How old was Sarah when she started practicing Judo?
________________________________________________________________
b.      Where did she start the sport?
________________________________________________________________
c.       Did Sarah have a support of her parents when she started Judo?
________________________________________________________________
d.      What was her parents’opinion about Judo when she started the sport?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
e.       What made Sarah’s parents change their opinion about Judo?
________________________________________________________________________________________________________________________________
f.       Do you agree with her parents’ first opinion about Judo? Why (not)?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ARQUIVO DE HAND OUTS, FOTOS, TESTES, PRODUÇÕES DOS ALUNOS E BOLSISTAS, EXECÍCIOS E CARTILHAS DAS TURMAS DO 2° ANO “F” DA ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO MÉDIO ESCRITOR JOSÉ LINS DO RÊGO

Foto do modelo de Folder utilizado na aula sobre Herpes no 2° ano F no dia 30 de Outubro de 2015:
 















Produções dos alunos no Folder:
 









HANDOUTS, FOTOS, TESTES, PRODUÇÕES DOS ALUNOS E BOLSISTAS E EXECÍCIOS DAS TURMAS DO 1º “A” E “B” DA ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO MÉDIO ESCRITOR JOSÉ LINS DO RÊGO.
PRODUÇÕES DOS BOLSISTAS:
Aula com o tema arte, aplicada pelas bolsistas Janaine, Janine e Juliana.
The Scream – By: Edvard Munch
1 The Scream painting by Edvard Munch is one of the most well-known pieces of artwork in      2 history, appealing to a wide audience even today. There are actually four different original     3 versions of The Scream that Edvard Munch created using different art mediums including oil 4 paints, tempera, and pastels.
5 In The Scream’s timeless image there is a genderless person with a pale face, standing beside 6 a railing with an expansive view of a chaotic environment. What is so gripping about the        7 image is that the person is screaming, their mouth hung wide open with their hands on the   8 sides of their face, and you can see that scream reflected and continuing on into the distance 9 of the intensely bloody red, orange, deep blue, and black colored background. (…)
Available at: http://totallyhistory.com/the-scream . Accessed in July 2012.

“The Scream painting (...)” – Line 1

“What is so gripping about the image (…)” – Line 6

“(...) the person is screaming.” – Line 7
 






Aula com o tema rotina aplicada pelas bolsistas Janine e Janaine:
Atividade – PIBID – Letras/Inglês
Now, this is your time to tell us something about your daily routine
and things you always do or never do:
Questão no estilo ENEM, elaborada para uso da professora supervisora sobre a aula com o tema rotina das bolsistas Janine e Janaine:
Questão ENEM ara ser trabalhada em uma aula futura.



How do you define your personality now that you're out of treatment?
I don't really define it by anything. I live my life every day …. Never be ashamed of what you feel. You have the right to feel any emotion that you want…

http://www.seventeen.com/health/advice/a13769/demi-lovato-interview/


O fragmento do texto acima foi retirado de uma entrevista feita à cantora, compositora e atriz Demi Lovato a respeito do seu transtorno alimentar, sua confiança recém-descoberta e seu conselho para outras garotas que estão passando pela mesma situação. Em relação a esta nova fase de aceitação vivenciada pela cantora, a utilização de never indica

a) arrependimento de um passado não vivido.
b) importância de ser aceito na sociedade.
c) necessidade de seguir padrões estéticos.
d) aceitação do seu eu como indivíduo único na sociedade.
e) incapacidade de ser aquilo o qual um dia sonhou.


Handout usado na aula sobre rotina, aplicada pelas bolsistas Juliana e Mariane:
PIBID-INGLÊS  / ESCOLA JOSÉ LINS DO RÊGO
What Are Teens Doing After School?




Slide elaborado e usado nas aulas com o tema amizade das bolsistas Janine, Janaine, Juliana e Mariane:
Handout usado nas aulas com o tema guerra, elaborado pelas bolsistas Janaine, Janine, Juliana e Mariane:
CAPES/PIBID – Letras Inglês

Imagine – By: John Lennon
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky

Imagine all the people
Living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too

Imagine all the people
Living life in peace

You may say, I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A Brotherhood of man

Imagine all the people
Sharing all the world

You may say, I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Link: 
http://www.vagalume.com.br/john-lennon/imagine.html#ixzz3lEv64bQ5

Handout com música utilizado nas aulas sobre guerra, elaborado pelas bolsistas Janaine e Janine:
CAPES/PIBID – Letras Inglês
Rose of Hiroshima
-       Vinicius de Moraes

1             Think of those children
2             Mute, telepathic
3             Think of those girls
4             Blind, inexact
5             Think of those women
6             Altered routs
7             Think of those wounds
8             As fiery roses
-------
9             But, oh, do not forget
10           The rose, the rose
11           The rose of Hiroshima
12           The hereditary rose
13           The radioactive rose
14           Stupid and useless
15           The cirrhosis rose
16           The atomic anti-rose
17           With no color, no perfume
18           No rose, no nothing





Slides usados na aula sobre guerra pelas bolsistas Janine e Janaine:


























                                                                                                                       

Handout com música utilizada na aula sobre guerra pelas bolsistas Mariane e Juliana:

Atividade usada na aula sobre guerra das bolsistas Juliana e Mariane:




HANDOUTS, FOTOS, TEXTOS, TESTES, PRODUÇÕES DOS ALUNOS E BOLSISTAS E EXECÍCIOS DA TURMA DO 2° ANO “T8” DA ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO FUNDAMENTAL E MÉDIO PROFESSOR LUIZ GONZAGA DE ALBUQUERQUE BURITY.

PRODUÇÕES DIDÁTICAS FEITAS PELOS BOLSISTAS:
Fotos do material utilizado na aula sobre Family ministrada pelos bolsistas Alyne Gomes, Artur Paulino e Raianne Leite:






Fotos do material utilizado na aula sobre Mudanças Climáticas ministrada pelas bolsistas Alyne Gomes e Raianne Leite:




Slides utilizados nas aulas de Choosing a career, Stereotypes on sports, Gender stereotypes e Eating Habits:

https://drive.google.com/drive/folders/0B5dlasmppuMPamVCcXpVd2VkNTg





Texto trabalhado com os alunos na 1ª aula de Choosing a career:

What To Do If Your Passion Doesn't Make You A Liveable Income?

By Brian Cormack Carr

What do you do if the thing you most love doing doesn’t make you enough money? You still need to make a decent living, after all!
The answer's simple – you have to find what American career expert Barbara Sher calls a “good enough job”.
A good enough job has just three characteristics:
  • It should make you enough money to live at the standard that you require
  • It shouldn’t be so stressful that it leaves you exhausted or distracted in your free time
  • It should leave you with plenty of leisure time to focus on doing what you really love.
Many of my clients have found their “vital vocation” by using exactly this formula, and they’ve freed themselves from the pressure of thinking they have to turn what they love over to the marketplace.



PRODUÇÕES DIDÁTICAS FEITAS PELOS ALUNOS NA AULA DE MUDANÇAS CLIMÁTICAS















Handout com música utilizado na aula sobre Mudanças Climáticas, elaborado pelos bolsistas Alyne, Artur e Raianne:



Earth Song - Michael Jackson

What about sunrise?
What about rain?
What about all the things
That you said we were to gain?
What about killing fields?
Is there a time
What about all the things?
That you said was yours and mine
Did you ever stop to notice
All the blood we've shed before
Did you ever stop to notice
This crying Earth, its' weeping shore

Aaaaaaaaah Oooooooooh
Aaaaaaaaah Oooooooooh

What have we've done to the world?
Look what we've done
What about all the peace
That you pledge your only son?
What about flowering fields?
Is there a time
What about all the dreams?
That you said was yours and mine
Did you ever stop to notice
All the children dead from war
Did you ever stop to notice
This crying Earth, its' weeping shore

Aaaaaaaaah Oooooooooh
Aaaaaaaaah Oooooooooh

I used to dream
I used to glance beyond the stars
Now I don't know where we are
Although I know we've drifted far

Aaaaaaaaah Oooooooooh
Aaaaaaaaah Oooooooooh

Aaaaaaaaah Oooooooooh
Aaaaaaaaah Oooooooooh

Hey, what about yesterday (What about us)
What about the seas (What about us)
Heavens are falling down (What about us)
I can't even breathe (What about us)
What about apathy (What about us)
I need you (What about us)
What about nature's worth
(ooo, ooo)
It's our planet's womb
(What about us)
What about animals (What about it)
Turn kingdom to dust (What about us)
What about elephants (What about us)
Have we lost their trust (What about us)
What about crying whales (What about us)
Ravaging the seas (What about us)
What about forest trails
(ooo, ooo)
Burnt despite our pleas (What about us)
What about the holy land (What about it)
Torn apart by greed (What about us)
What about the common man (What about us)
Can't we set him free (What about us)
What about children dying (What about us)
Can't you hear them cry (What about us)
Where did we go wrong
(ooo, ooo)
Someone tell me why (What about us)
What about baby boy (What about it)
What about the days (What about us)
What about all their joy (What about us)
What about the man (What about us)
What about the crying man (What about us)
What about Abraham (What about us)
What about death again
(ooo, ooo)
Do we give a damn

Aaaaaaaaah Oooooooooh
Aaaaaaaaah Oooooooooh





Handout utilizado na aula de choosing a career, elaborado pelas bolsistas Alyne e Raianne:

If you guys had to choose a job, what features it should have?

Values
important
not important
I don't know
Contribution to society
o     
o     
o     
High income ($$$)
o     
o     
o     
Independence
o     
o     
o     
Leadership
o     
o     
o     
Leisure
o     
o     
o     
Prestige
o     
o     
o     
Security
o     
o     
o     
Variety
o     
o     
o     
Interest fields
interesting
not interesting
I don't know
Arts and Humanities
o     
o     
o     
Business and Commerce
o     
o     
o     
Health
o     
o     
o     
Science and Maths
o     
o     
o     
Social and Behavioural Sciences
o     
o     
o     
Sports and Physical Education
o     
o     
o     
Trade and Technologies
o     
o     
o     
Activities
important
essencial
not importante
Working with people
o     
o     
o     
Working with hands or equipment
o     
o     
o     
Working with maths
o     
o     
o     
Working with animals
o     
o     
o     
Working with nature
o     
o     
o     
Organising information
o     
o     
o     
Special skills (Does this career require..?)
Yes
No
I don't know
Attention to detail
o     
o     
o     
Quick thinking
o     
o     
o     
Memorising
o     
o     
o     
Working with computers
o     
o     
o     
Performing skills
o     
o     
o     
Spatial visualisation
o     
o     
o     
Drawing skills
o     
o     
o     
Patience
o     
o     
o     
Others factores (Does this career involve...?)
Yes
No
I don't know
Outdoor work
o     
o     
o     
Indoor work
o     
o     
o     
Physically demanding work
o     
o     
o     
Sedentary (desk) work
o     
o     
o     
Public speaking
o     
o     
o     
Mathematics
o     
o     
o     
Writing
o     
o     
o     
Cognitive demanding work
o     
o     
o     








































Based on LOKAN, J. and FLEMING, M. Issues in adapting a computer-assisted career guidance system for use in another country Language Testing 20 (2), 2003, pp. 167-177 In.: DOURADO, M. R., BONIFÁCIO, C. A. M. English in a globaliz/sed world. Vol 3. João Pessoa: MVC Editora, 2010
  
Now, according to the features that you consider most important, what professions might represent these characteristics? Why?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





Handout utilizado na aula de choosing a career, elaborado pelas bolsistas Alyne e Raianne:


QUESTÃO 01

A good enough job has just three characteristics:
·         It should make you enough money to live at the standard that you require
·         It shouldn’t be so stressful that it leaves you exhausted or distracted in your free time
·         It should leave you with plenty of leisure time to focus on doing what you really love.

A especialista em carreira, Barbara Sher, traz o conceito de trabalho “bom o suficiente”, que foge da discussão sobre escolher uma carreira pela paixão ou pela remuneração.  De acordo com o texto um trabalho “bom o suficiente” deve fornecer
a) dinheiro, ser estressante e permitir que a pessoa faça o que ama
b) muito dinheiro, não ser estressante e permitir um tempo de lazer para fazer o que ama.
c) pouco dinheiro, não ser estressante e permitir um tempo de lazer para fazer o que ama.
d) dinheiro suficiente, não ser estressante e permitir um tempo de lazer para fazer o que ama.
e) dinheiro suficiente, não ser estressante e permitir um tempo livre para o trabalho.


QUESTÃO 02
O “It” no início de cada frase refere-se  a
a) três características
b) trabalho bom o suficiente
c) dinheiro suficiente
d) tempo livre
e) tempo de lazer


QUESTÃO 03

 No texto, 'should' expressa a ideia de
a) obrigação
b) proibição
c) necessidade
d) permissão
e) recomendação





Handout utilizado na aula de estereótipos de gênero, elaborado pelas bolsistas Alyne e Raianne:


PIBID – LETRAS INGLES

QUESTÃO ESTILO ENEM

“Negative attitudes and feelings toward homosexuality or people who are identified or perceived as being lesbian, gay, bisexual or transgender (LGBT)”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Homophobia

A definição acima diz respeito a(à)
a)       racismo 
b)       estereótipo
c)       homofobia
d)       bullying
e)       sexualidade


Handout utilizado na aula de estereótipos de gênero no esporte, elaborado pelas bolsistas Alyne e Raianne:


PIBID – LETRAS INGLÊS

QUESTÃO ESTILO ENEM

Dentre as opções abaixo, qual  pode ser considerada uma definição de estereótipo

a)       generalização que as pessoas fazem sobre comportamentos ou características de outros. 
b)       verdade sobre   comportamentos ou características de outros.
c)       conhecimento sobre comportamentos ou características de outros.
d)       categorização dos comportamentos ou características de outros.
e)       recomendação sobre os comportamentos ou características dos outros.

A sentença “Boys are better and stronger than girls” é uma

a)       ênfase na igualdade entre “boys” e “girls”
b)       crítica ao comportamento de “boys” e “girls”
c)       comparação entre “boys” e “girls”
d)       definição de conceito de “boys” e “girls”
e)       sugestão de mudança de atitudes de “boys” e “girls”



0 comentários :

Postar um comentário